ProFix Kft. Bővebb információ: 06 (1) 445-2533 Ügyfélszolgálat: 06 (1) 445-0517, 06 (62) 534-965 info@medmax.hu

Nők a célkeresztben

 

Ma Magyarországon minden második 18 éves nő rendszeresen cigarettázik. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) erre a nagyon veszélyes jelenségre hívja fel a figyelmet az idei "Dohányzásmentes Világnap" jelmondatával – "A dohánymarketing célpontjában: a nők".


A nők a dohányipar fő célpontjának számítanak. Körükből akarják toborozni azokat a dohányosokat, akikkel pótolhatják azon jelenleg dohányzók fogyasztását, akik idő előtt, dohányzás okozta betegségben halnak meg a későbbiekben, vagyis a jelenleg dohányzók számának körülbelül felét.
Különösen aggasztó a dohányzás növekvő aránya fiatal lányok körében. Egy új WHO jelentés is rávilágít a tényre, miszerint a dohányreklámok növekvő arányban a lányokat célozzák meg. 151 ország adatai azt mutatják, hogy a serdülő lányok 7%-a, a fiúk 12%-a cigarettázik. Sok országban ugyanannyi lány dohányzik, mint fiú.

A 2008-as Nemzetközi Ifjúsági Dohányzásfelmérés adatai szerint hazánkban a 13-15 éves fiatalok esetében 10-ből csaknem 6 tanuló (57.9%) kipróbálta már a cigarettát élete során (fiúk: 56,5%, lányok: 58,4%). Figyelemfelkeltő az is, hogy a kutatás szerint a dohányzó lányok aránya magasabb, mint a fiúké (fiúk: 21,5%, lányok: 23,6%).

A dohányfüst beszívása mindenkinek káros az egészségére, de a nők biológiai adottságaik miatt fokozott és különleges veszélynek vannak kitéve, ezért a dohányjárvány fékentartása-visszaszorítása a nők között alapvető fontosságú. A dohányzás rontja a fogamzás esélyét, elősegíti a vetélést és a koraszülést, gátolja az újszülöttek és kisgyermekek egészséges fejlődését. A szülők – de különösen az anya – dohányzása számos súlyos betegségnek teszi ki a csecsemőket és a kisgyermekeket a hirtelen bölcsőhaláltól a légzőrendszer gyulladásos betegségein keresztül a fiatalkori rosszindulatú daganatokig. Mindezeknek az előfordulása mérsékelhető a dohányzás elkerülésével – ezzel a nők önmaguk és a jövő generáció egészségét védik. A nemdohányzókat, közöttük a nőket, meg kell védeni a környezeti – otthoni vagy munkahelyi – dohányfüst hatásától is, mert ez ugyanúgy károsítja az egészséget, mint az aktív dohányzás.

Bár Magyarországon tilos a dohánytermékek reklámozása, a dohányipar – amelynek alapvető érdeke, hogy a dohányzás következtében idő előtt meghalt fogyasztók helyett új áldozatokat toborozzon – számos közvetett módon igyekszik növelni a dohányfogyasztást és ebben elsősorban a nőket, főleg a fiatal lányokat veszi célba. A nők ízléséhez igazodó, vonzó megjelenésű, karcsú, "nőies" cigaretták szinte kínálják önmagukat. A szupermarketek pénztárainál tornyosuló, színes cigarettás dobozok vonzzák a vásárló (nők) tekintetét. Sajnos még sokan vannak, akik nem ismerik fel, hogy a bagószagú lehelet és haj, a sárga körmök és fogak ellentétben vannak a nőies megjelenéssel. A dohányzás büdös, veszélyes és drága. Az a fiatal lány vagy nő, aki felül a csábításnak és elszívja az első cigarettát, a dohányfüggőséghez vezető úton indul el.

A dohányzás egy milliárd ember halálát okozhatja ebben az évszázadban. Annak felismerése, hogy milyen fontos a nők dohányzásának visszaszorítása, valamint az ez irányba tett lépések és cselekvések rengeteg életet menthetnek meg.
 

 

Forrás: www.mnsza.hu