„Ránéztem a képernyőre és értettem, amit a másik programnál egy percig nem éreztem”

Sokan a programváltás legfőbb akadályaként a helyettes Orvost vagy a helyettesítés nehézségeit nevezik meg. Érdemes azonban végiggondolni, hogy együtt – akár többen, csoportosan – talán még könnyebben jutunk túl a kezdeti nehézségeken, és idővel mindenki csak profitál egy korszerűbb, átláthatóbb, a betegellátáshoz alkalmazkodó háziorvosi rendszer használatából.

Többek között erről is beszélt nekünk Dr. Diófási Erika budapesti gyermekorvos. A Doktornővel készült interjút az alábbiakban olvashatják.

Mi volt az oka annak, hogy a korábbi rendszerének leváltásán gondolkodott?

Nagyon régi fejlesztésű program volt, nehézkes, lassú, kevéssé átlátható, és számomra nehezen értelmezhető volt.

Melyik háziorvosi rendszert használta programunk előtt, és hány évig?

A Viktóriát, amit 16 évig használtam.

Hol, hogyan értesült programunkról?

Arra már nem emlékszem, hogy hol hallottam róla először, de egyébként felnőtt háziorvos kolléganő ismerősöm mesélte, hogy átállt, és nagyon szereti, és nagyon meg van elégedve. Ekkor kezdtem győzködni a kolléganőt, akivel egy rendelőben dolgozunk, hogy álljunk át mi is. Először ő nem akart, de utána mégis a váltás mellett döntött. Így majdnem egy évig húzódott a váltás.

Amikor megkeresett bennünket milyenek voltak az első benyomásai rólunk, illetve szolgáltatásainkról?

Abszolút segítőkészek és informatívak voltak. Úgy éreztem, hogy mindenre választ kaptam. Nem vagyok jártas az informatikában, és türelmesek voltak hozzám, ami nem volt egy rossz érzés.

Hányféle program közül választotta a MedMaxot?

Internetes böngészés közben nézegettem programokat, illetve a kollégákat kérdezgettem, akik mást használnak, és bennem az a kép alakult ki, hogy ez a legmodernebb rendszer. Nekem még 15 évem van a nyugdíjig, ezért olyan szoftvert szerettem volna, amivel végig dolgozhatok. És úgy gondolom, hogy a MedMax van olyan modern, hogy a változásokat is egyszerűen követni tudja.

Mi volt az az érv vagy funkció, amiért a programunk mellett döntött?

Azért, mert áttekinthető. Úgy láttam a demo program alapján, hogy egyszerű és érthető. Ránéztem a képernyőre és értettem, amit a másik programnál egy percig nem éreztem.

Mennyire ment gördülékenyen az átállás?

Gördülékenyen ment, nyáron álltunk át, amikor kisebb a forgalmunk, nagyobb zökkenő nélkül sikerült az átállás. Jó volt az időpontválasztás is. Először egy kicsit nehézkesen ment, a betegek mosolyogtak. Mutattuk is nekik milyen szép színes a képernyő, nem csak kék, nagyon tetszett mindenkinek. A betegek türelmesek voltak. Nem volt rossz élmény, de azért kicsit izgultunk.

Mennyire bizonyultak hasznosnak átállása során az oktató anyagok (demo program, oktató kisfilmek, tananyagok)?

Nagyon hasznosak voltak, mert amikor végignéztem a kisfilmeket, onnantól kezdve, ami gondom volt – ha az asszisztensnek ki kell menni a rendelőből és én nem tudom folytatni a rendelést -, megszűnt. Nem mondom, hogy az összes adminisztrációt azonnal el tudtam látni, de ami fontos volt, azt igen. Lehet, hogy kisebb-nagyobb problémákkal, de alapvetően tudtam menedzselni, és tudom ma is használni.  Ma már gyakorlatilag szinte mindent meg tudok csinálni, amit az asszisztens.

Mennyi időt fordított a programra való éles átállás előtt a felkészülésre?

Körülbelül 2 órát, többre nem volt időm. Akkor nagyon rendesen végignéztem a filmeket, talán nem is mindet. Átállás után a többi filmet is megnéztem. Arra koncentráltam, hogy amikor átállunk, attól a naptól kezdve ne legyek elveszett a betegadatok bevitelében. Arra gondoltam, hogy az összes többi jön majd szépen, de az a lényeg, hogy a betegellátás menjen, és a továbbiakat majd megtanuljuk, és ez így is történt.

Mennyi idő telt el, míg rutiszerűvé vált a program használata?

Az első három hónapban néha még izgultunk, de a negyedik hónaptól – amikor bejött az influenzajárvány-, szeptember-októbertől már nem volt problémám. Rendelésenként akár 140 beteget is ellátunk, és nem volt gond.

A MedMax használata megváltoztatta-e az adminisztrációra szánt idejének mennyiségét?

Az asszisztens nagyon örült a KSH statisztika elkészítésekor, az hihetetlen volt. Egyet hiányolok, hogy nálunk a mikrobiológiai labornak speciális kérőlapja van. Ezt másolgatni kell, és kézzel kell töltögetnünk. Gondolom, hogy elfogadnának hasonló adattartalmú beutalót is, de ennek még nem kérdeztem utána.

Utánakérdezek, és visszajelzéssel leszek, köszönöm észrevételét.

Gyermekorvosi szempontból nekünk nagyon szűk azon laborvizsgálatok köre, melyeket használhatunk. A programban pedig annyi féle van, amit én nem rendelhetek, amire nincs jogosítványom, és benne van az összes, ami létezik.

Le lehet szűrni eleve a vizsgálatokat kérhetőre, meg lehet jelölni saját vizsgálatként is, illetve lehet sablonozni.

A szűrést nem vettem észre, köszönöm szépen, kipróbálom majd. De a sablonozással már megoldódott a kérdés.

Mennyire tartja naprakésznek, pontosnak az ügyfélszolgálat munkáját?

Mi nagyon meg vagyunk elégedve vele, elég sokszor vettük igénybe, és minden rendben volt.

Hogy érzi, hasznosak-e a kollegáink által nyújtott segítségek, útmutatásaik? 

Inkább az asszisztens szokta intézni, de ő is meg van elégedve. Ha kérdezünk valamit, a válasz mindig megoldást jelent.

Ha ismét programválasztásra kerülne sor, akkor is a MedMax mellett döntene?

Meg vagyok vele elégedve, nem szeretném lecserélni. Az ára viszont több, mint a Viktória volt. Ehhez kell egy praxisméret is, amit nekünk már sikerült elérni (800 fő).

Nagyon szépen köszönöm az észrevételeket, a válaszokat.